CAM na lékařských fakultách
Průzkum: polovina lékařských fakult v USA nabízí kurzy v oblasti CAM
Ve Spojených státech byly dosud provedeny tři průzkumy vyučování CAM na lékařských fakultách. První z roku 1998 uvedl, že kurz zaměřený na některou terapii CAM nabízí 64% škol, druhý z roku 2002 zjistil, že takových škol je v USA 84%. V letech 2012–2013 proběhl další průzkum, který byl oproti předchozím dvěma rozsáhlejší, a tedy přesnější – analyzoval studijní plány 96,2% lékařských fakult. Do průzkumu byly zahrnuty školy, které udělují titul „doktor medicíny“, nebyly do něho zařazeny osteopatické ani naturopatické vysoké školy. Bylo zjištěno, že polovina lékařských fakult v USA nabízí minimálně jeden kurz CAM nebo stáž v oblasti CAM. Část ze zjištěných kurzů, jejichž tématem byla některá terapie CAM, byla orientována primárně na „péči o sebe“ (tedy ne na péči o pacienta), část z nich byla informativní, na části kurzů měl student možnost sledovat při práci praktika CAM nebo si danou techniku vyzkoušet, jak z pozice klienta, tak z pozice praktika (210). Jaké bylo tematické složení těchto kurzů, pokud jde o modality CAM, ukazuje tabulka 7. Citujeme abstrakt článku Complementary and alternative medicine in US medical schools z roku 2015, ve kterém byly výsledky průzkumu zveřejněny:
„Abstrakt
Byla vypracována analýza komplementární a alternativní medicíny v rámci studijních plánů amerických lékařských fakult. Webové stránky 130 amerických lékařských fakult byly systematicky zanalyzovány, co se týká seznamu kurzů a jejich obsahu. Polovina těchto škol (50,8%) nabízela minimálně jeden kurz CAM nebo stáž v oblasti CAM. Bylo identifikováno celkem 127 různých soupisů kurzů, které zahrnovaly širokou škálu témat a metod výuky. Nejčastěji se vyskytujícími tématy byly tradiční medicína, akupunktura, spiritualita a bylinářství spolu s obecnými tématy CAM. Téměř 25,0% kurzů se zabývalo osobním růstem a sebepéčí prostřednictvím metod CAM, přičemž pouze 11,0% se odkazovalo na mezioborové vzdělávací aktivity, které obnáší interakci poskytovatelů CAM. Nejčastěji udávané metody výuky byly přednášky, četba a pozorování léčebných postupů CAM nebo vlastní zkušenost z pozice příjemce takovéto péče. Výsledky této analýzy ukázaly, že oproti původním údajům výuku v CAM nabízelo méně lékařských fakult, a že existuje široké spektrum přístupů k této oblasti napříč školami, ve kterých probíhá výuka v CAM.“ (211)
Téma | Počet kurzů, které obsahovaly dané téma |
% |
CAM | 40 | 31.5 |
Tradiční medicína | 25 | 19.7 |
Akupunktura | 22 | 17.3 |
Meditace | 21 | 16.5 |
Spiritualita | 18 | 14.2 |
Byliny | 17 | 13.4 |
Masáž | 14 | 11.0 |
Energetická léčba | 14 | 11.0 |
Chiropraxe | 10 | 7.9 |
Osteopatie | 10 | 7.9 |
Jóga | 9 | 7.1 |
Biofeedback | 7 | 4.7 |
Hypnóza | 5 | 3.9 |
Kreativní umělecké terapie | 5 | 1.6 |
Tai Chi | 2 | 3.9 |
Naturopatie | 2 | 1.6 |
Tab. 7 – Terapie CAM, které byly tématem kurzů lékařských fakult v USA
– dle průzkumu z let 2012–13, do kterého bylo zařazeno 96% lékařských fakult v USA
Complementary and alternative medicine in US medical schools.
Advances in Medical Education and Practice [online].
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4334197/
Překlad – KoS.